Nevobo draait voetfoutregel terug

30 May 2017 - Coen Kaaij
(©RHF-Ronald Hoogendoorn)

Na een seizoen heeft de arbitrage-commissie van de Nevobo de fel bekritiseerde voetfoutregel teruggedraaid. Een regel die voor de veiligheid was ingesteld, maar vooral leidde tot verontwaardigde gezichten en scheidsrechters die óf te strikt de regel toepasten, of geheel lieten doorspelen.

Gisteren informeerde de Nevobo zijn scheidsrechters over de spelregeltoets die voorafgaand aan het seizoen moet worden gedaan. Daarin waren de wijzigingen voor komend seizoen opgenomen. Te lezen viel dat de voetfoutregel zoals die vorig jaar is ingesteld is teruggedraaid. 

Wij belden met voorzitter arbitrage Joep van Iersel om deze herroeping uit te leggen.

"De interpretatie van de verschillende scheidsrechters over de regel was dat hij letterlijk werd toegepast. Er werd niet in de geest van de wedstrijd gefloten", vertelt Van Iersel. "Letterlijk volgen leidde tot heel veel affluiten. Dat was nooit de bedoeling geweest, het was alleen maar om te voorkomen dat er blessures zouden ontstaan."

Daarvoor steekt de arbitrage-commissie de hand in eigen boezem: "Wij zijn niet in staat geweest duidelijk te verwoorden van wat we eigenlijk zouden willen zien. Dus hebben we gezegd, we draaien het terug." 

"Als je de relatie legt naar het beachvolleybal, bij beachvolleybal heb je geen middenlijn", vervolgt Van Iersel. "Daar mag je gewoon onder het net door en weer terug. Zolang je je tegenstander maar niet hindert. Dat is eigenlijk de gedachte die we moeten hebben. We moeten spelers beschermen, we hebben het woord hinderen opgenomen om het veilig te houden voor beide partijen. De veiligheid staat voorop. Maar niet dat de scheidsrechter fluit om te fluiten. Let them play."

De officiële regels zijn vanaf komend seizoen als volgt:

11.2.1 Het is toegestaan onder het net door in de ruimte van de tegenstander te komen, mits deze hierbij niet in zijn spel wordt gehinderd.
11.2.2 Over de middenlijn heen het speelveld van de tegenstander aanraken: 
11.2.2.1

Het aanraken van het speelveld van de tegenstander met één of beide voet(en) is toegestaan, mits hierbij een deel van deze voet(en) in contact met of de projectie ervan boven de middenlijn blijft.

Commentaar: Het is niet fout als een speler met de voet de middenlijn geheel overschrijdt bij een kerende beweging om een bal te spelen.

11.2.2.2 Het aanraken van het speelveld van de tegenstander met enig ander lichaamsdeel boven de voet is toegestaan, mits de tegenstander hierbij niet in haar spel wordt gehinderd. 

 

Reageer op dit item

Om te reageren met uw eigen volleybalkrantaccount op dit bericht dient u ingelogd te zijn.

VK MAGAZINE stopt ermee!

koop een los nummer voor 2 euro

VOLLEYBALKRANT MAGAZINE